De Cultuurman?

Daar ben ik dan, de Cultuurman!

Even voorstellen
Kinderen op school kennen mij als 'Meester Marius', een titel waar ik trots op ben! Ik ben getrouwd en vader van een dochter (8). Ik ben werkzaam als muziekleerkracht op o.b.s. Kiezel en Kei (stichting Onderwijs Primair) en in mijn eigen naschoolse muziekschool Muziek Met Meester Marius. Op Kiezel en Kei krijgen alle kinderen van groep 1 t/m 8 wekelijks muziekles: zingen, spelen op instrumenten, luisteren naar, praten over en bewegen op muziek en natuurlijk het zelf componeren en noteren. Zo uitgetypt is het een 'hele mond vol' maar in de praktijk is het vooral een wereldbaan: ik ontmoet wekelijks heel veel enthousiaste kinderen, die ècht uitkijken naar dit moment. Dit is het logo van mijn eigen muziekschool: toetsen, fluiten en zingen:


logo-marius

Ik heb de opleiding 'Schoolmuziek' (tegenwoordig heet dit Docent Muziek) gevolgd op het Rotterdams Conservatorium, en ik heb me gespecialiseerd in 'muziek in het basisonderwijs', en het coachen van groepsleerkrachten die zelf meer uit hun muziekles willen halen. Daarnaast ben ik werkzaam als coördinator ICT/21e eeuwse vaardigheden en sinds kort als intern cultuur coördinator.

Vandaag ben ik begonnen met het schrijven van dit blog. Het is helemaal nieuw voor mij, maar het maken van een kunst- en cultuurblog stond wel al geruime tijd op mijn 'wishlist'.

Sinds dit schooljaar (2016-2017) volg ik de opleiding tot Intern Cultuur Coördinator. Na elke bijeenkomst zit ik vol inspiratie en leuke ideeën, waarmee ik dolgraag aan de slag zou willen gaan op mijn eigen basisschool. Maar hoe krijg ik mijn collega's net zo enthousiast? Wat is onze visie op 'kunst- en cultuureducatie'? Hoe kunnen wij op school ons huidige aanbod 'kunst & cultuur' vasthouden, en uitbreiden, zonder dat het gevoel ontstaat dat er 'weer iets bijkomt?'

Onze school heeft als slogan 'Meer dan kennis…', maar hoe waarderen onze leerlingen (en hun ouders) onze school op dit onderwerp? Zijn er verwachtingen die we nog verder waar kunnen maken?

Vragen genoeg dus!

In het handboek "Dossier ICC" las ik de tip om over dit onderwerp te gaan bloggen. Wat een goed idee! Ik wil hierin kunst- en cultuuraanbod in het voetlicht plaatsen en anderen inspireren en enthousiast maken om hiermee aan de slag te gaan op hun eigen school.

Praktisch denk ik bijvoorbeeld aan:
het onder de aandacht brengen van voorstellingen, workshops of andere activiteiten,
het bespreken van lesmethodes, boeken en ander lesmateriaal en
het plaatsen van artikelen over kunst- en cultuureducatie in de praktijk.

De Cultuurman?
Wat is dat nou weer voor naam… zeker in deze moderne tijd? Er zit een verhaal achter:
Omdat ik op school meerdere taken vervul (Muziek/ICT/Cultuur) gaan de e-mails die ik ontvang ook meestal over één van deze drie onderwerpen. Één van mijn collega's schrijft bovenaan altijd: Ha Muziekman! of Ha ICT-man! … en sinds kort is daar Ha Cultuurman! bijgekomen. Ik vond zo'n enthousiaste groet wel een pakkende naam voor een website, vandaar: De Cultuurman!

Heb je reacties, suggesties voor deze site, of ben je zelf aanbieder van kunst- en cultuureducatie, laat gerust een berichtje achter!

Tot snel,
De Cultuurman!
blog comments powered by Disqus